15 december 2010

"Mitt" svenska språk!

Jag hade 5:a i svenska när jag gick i skolan, ...kan man tro det?

NOT!

Jag hade 5:a genomgående upp i gymnasiet i svenska, haha

Min söta, begåvade syster har gjort sina tappra försök att tygla den skrivglada, ohämmade storasystern genom att smyga in lite litteratur som ska få mig på andra tankar, stanna upp och reflektera.

Tappra försök att få mig att tänka på den svenska grammatiken, kommaterandet eller särskrivningen som jag ständigt praktiserar.


Jag reflekterar och inser att jag är tvungen att inse fakta när det gäller mig själv och min hållning till hur jag skriver...

Jag skriver som jag snackar, rakt upp och ner, tydligt, ärligt och snabbt.

Det innebär att jag inte alltid läser igenom det jag skrivit innan jag publicerar det, märkligt nog.

Det har mest att göra med att jag har bråttom, klämmer in ett inlägg eller helt enkelt skriver i stridens hetta, hahaha.

Om jag ska börja fundera på hur korrekt eller ej mitt språk är, så skulle det döda hela min energi och glädje att skriva och uttrycka mig och det vill jag INTE.
Så, kära vänner, jag VET att min en gång så grymma svenska inte längre är felfri, att jag allt som oftast är lite för snabb när jag skriver, impulsiv  och lite klantig, men jag hoppas och önskar att ni kan ha överseende med det om ni gillar bloggen.

Jag skriver och uttrycker mig för glatta livet oavsett om det blir lite hackigt här o där, för jag ÄLSKAR  bloggen!

Däremot så förstår jag inte ett endaste dugg var min grammatik tagit vägen, hur är det möjligt att kunskap som suttit som en smäck bara inte finns där längre...hm, precis som bokstäver som ibland bara försvinner - scary, scary!

Detta var bara lite fakta om att jag faktiskt är medveten om min svaghet men ändå väljer att köra på och vara glad, hahaha!

Tack för att ni finns där ute!

Kärlek/
V



5 kommentarer:

  1. Fortsätt skriv när lusten faller på och strunta i grammatiken. Det är ju för att den är som när du pratar som jag gillar den! kram<3 från en annan skånska i exil

    SvaraRadera
  2. Ändra nu absolut ingenting! Man hör din röst och känner din energi när man läser dina ord! Mitt i prick - alltid!
    /Eva (missbrukare av utropstecken!)

    SvaraRadera
  3. Syrran, jag är nog inte bättre på svenska språket än du är. Bara lite mer petig emellanåt. Dock är jag inte så säker på att det blir mer rätt p g a det. Det är bara två olika sätt att använda orden på.
    Men medge att det är färgglada o fina böcker som jag hittade åt dig. Blir du inte liten sugen att öppna och bläddra... ;-))
    Alla sorters texter har sin plats. Korrekta och välformulerade har sin och spontana och rakt-på texter har sin. Vickyworld.se mår ypperligt av dina härliga och yviga ord och meningar. Fortsätt med det. Det är DU och det är så det ska vara.
    Puss o "litta" kärlek.
    V

    SvaraRadera
  4. Valerie!
    Klart jag öppnar och kollar i mina fina böcker samtidigt som jag skrattar åt hur gullig du var när du smög in dem i mitt liv i 2 fina paket, du har aldrig varit kritisk eller dissat mig, utan mer lite snyggt men tydligt givit mig grammatik/svenska böcker, hahaha
    Roligt!
    Ni andra, LOVELY!
    Puss

    SvaraRadera