2 december 2010

Skänka pengar!

Godmorgon vänner!

Har haft en synnerligen skön 5:e natt nere i källaren där jag delvis suttit upp som en pensionär och sovit
p g a min jobbiga torrhosta, scaaary.

Nu undrar jag följande:

När det gäller julklappar och att skänka pengar, vad tycker ni?

Jag vill väldigt gärna höra er syn på det hela för jag blir inte klok på hur jag själv ska tänka.

Snälla, ge mig era kommentarer på detta?

Jag har förklarat för Wiggo att det inte blir en massa julklappar i år,  delvis för att hans rum är FULLT, att han i mina ögon inte behöver mer,( så det är skitbra om  Zlatan slutar att byta klubb så ofta, shit alltså)

Han har sina sporter, det går ingen nöd, obs, jag säger inte att han inte ska få någonting, utan mer att han ska lägga sina förväntningar på en realistisk nivå, (bra samtal med en 8-åring, eller hur?)

Han är ensam i en gigantisk släkt där det är hur mycket familjer som helst, vilket gör att om alla "bara" ger en liten, liten sak så blir det monumentala mängder för honom - me don`t like

Då har jag tänkt mycket på att vi  tillsammans skulle kunna skänka pengar istället, kanske inte fysiskt pengar utan köpa tält, getter men jag tycker inte att det känns bra.

För mig blir det mer att döva sitt samvete, betala och sedan så är det klart.

Jag har inget bra förtroende för hjälporganistationerna och jag är KLART färgad av alla skandaler som hänt.

Så, vad ska jag göra då?

Jag skulle vilja göra något här och nu, kunna ta med mig Wiggo och lämna saker, mat eller dyl.

Wiggo fick igår en jordglob av sin mormor som kalenderstarts present, hur bra var inte det?
Tänk att han nu ska få lära sig att världen är större än Lidingö, Skåne &  Berlin (min pappa bor där).

Jag tycker att det känns viktigt att Wiggo kan vara med konkret och ge av sitt och fysiskt vara med att lämna det.

Har ni några bra tips på vad jag kan göra här hemma...

Berätta hur ni ser på det hela!

Kram vänner



7 kommentarer:

  1. Rensa på rummen, garderober, garage o kör sedan ner o lämna till tex stadmissionen. Det känns bra!

    SvaraRadera
  2. Stadmissionen, perfekt! H&M har små märken man kan köpa o sätta på julklapparna som ger friskt vatten nere i de fattiga länderna.

    SvaraRadera
  3. Vi har gjort så att vi sagt till mormor/morfar/farfar/syskon/kusiner.....att endast köpa endast en julklapp/barn. Inte hålla på att handla en massa för att komma upp i en viss summa pengar så att det ska bli rättvist, de är för små för att förstå "värdet" pengamässigt riktigt än.

    SvaraRadera
  4. bre en massa mackor, kaffe i termosar o kör ner med det till stadsmissionen o dela ut. Ta med Wiggo:)

    SvaraRadera
  5. Fadderbarn, packa ner leksaker och spel och lämna till ett barnsjukhus. Återvinn hemma, prata om kretsloppet, minimera, begränsa, lär honom värdet av pengar...utgår från mig och mina banditer...men det är så svårt i vårt konsumerande samhälle. Plan har en massa bra, du kan köpa en get, du kan ge en fotboll, du kan köpa vaccin etc. Det är svårt för man vill skydda sina barn mot verkligheten så länge det går samtidigt som man gärna vill att de uppskattar allt de har, får och kan för de finns ju de som inte har det lika bra... De vet oftast mer än vi tror!

    SvaraRadera
  6. Vi har ett fadderbarn i Sudan, som man kan skicka sina gamla fotbollskläder till, Typ Barca..Sedan försöker vi ge upplevelser istället för en massa saker..Det är svårare ju äldre de är för de vill bara ha dyyyra saker...känner igen mig:)Veran

    SvaraRadera
  7. Lovely!
    Tack för era tips!!
    Shit, vad jag älskar när ni kommenterar!

    Puss

    SvaraRadera